Historien om Barbiedockan

  • Barbies fullständiga namn är Barbara Millicent Roberts.
  • Barbie fick sitt namn efter Ruth Handlers dotter Barbara och Ken efter hennes son Kenneth.
  • Hon är från (fiktiva) Willows, Wisconsin, där hon gick i gymnasiet.
  • Barbies officiella födelsedag är den 9 mars 1959, dagen då hon presenterades för leksaksindustrin under ”New York Toy Fair”.
  • Barbie dök först upp i sin ikoniska svart-vitrandiga baddräkt.
  • Barbie fick sällskap av Ken 1961.
  • Den första Barbiedockan såldes för 3 dollar.
  • Den första Barbiereklamen sändes i tv-programmet Musse Pigg-klubben 1959.
  • Barbiedockans signaturfärg är Barbie Pink (PMS 219).
  • Barbie är ca 29 cm lång.
  • Den mest sålda Barbiedockan någonsin var ”Totally Hair™ Barbie” 1992, som hade golvlångt hår.

Barbiedockans karriärer

  • Barbie har haft över 200 inspirerande karriärer inklusive astronaut, pilot, brandman, journalist och entreprenör för att bara nämna några.
  • Barbie reste ut i rymden 1965, fyra år innan människan gick på månen.
  • 1992 kandiderade Barbie för första gången som president och har ställt upp i varje valår sedan dess.
  • 1973 räddade Barbie liv som kirurg, vid en tidpunkt då väldigt få kvinnor var verksamma i operationssalen.
  • 1985 tog hon sig till styrelserummet som ”Day to Night”-vd, precis när kvinnor började nå höga positioner.
  • För att uppmuntra fler tjejer att utforska teknikområdet så har Barbie varit datoringenjör, videospelsutvecklare, Marsutforskare och robotingenjör.

Barbie som ikon

  • Det krävs en professionell personal med toppmodedesigners, makeupartister och de mest elitmässiga sömmerskorna– mer än 100 personer totalt – för att skapa en enda Barbiedocka och hennes mode.
  • Barbie har varit en musa för många artister under de senaste sex decennierna, inklusive Andy Warhol och Peter Max.
  • Twiggy var den första kändisen som hade en docka som liknade henne.
  • Oscar de la Renta var det första designersamarbetet 1985.
  • Den största äran man kan få från märket Barbie är att förevigas i plast. Varumärket har hedrat förebilder i åldrarna 6 till 99.
  • 1997 toppade Aquas hitlåt ”Barbie Girl” topplistorna.
  • 2014 inspirerades Jeremy Scotts Moschino-show av Barbie, komplett med hennes drömgarderob.
  • Barbie har fans i alla åldrar.

Varumärket Barbie

  • Barbie är den mest populära modedockan som någonsin tillverkats och den första modedockan i USA.
  • Ett ”Barbie Dreamhouse” som introducerades första gången 1962 säljs varannan minut.
  • Barbie är den mest mångsidiga modedockan på marknaden.
  • Mer än 100 dockor säljs varje minut, med totalt 58 miljoner sålda årligen.
  • Barbie säljs i 150 länder världen över.
  • Barbie har produkter i 45 kategorier, inklusive mat, fitness och kläder.
  • Varumärket Barbie har över 99% varumärkeskännedom globalt.
  • YouTube-kanalen Barbie har över fem miljoner prenumeranter, vilket gör Barbie till det främsta varumärket för flickor på YouTube.
  • Barbie har en kraftfull närvaro på sociala medier med över 14 miljoner fans på Facebook, 267 000 följare på Twitter och 1,2 miljoner följare på Instagram (@barbie).

Barbie online

  • @barbiestyle lanserades 2014 och nådde snabbt 2 miljoner följare – det är en av de snabbast växande modekanalerna på Instagram hittills.
  • Barbie har släppt över 30 underhållningstitlar.
  • Mer än 151 miljoner minuter med innehåll har visats på Barbies YouTube-kanal.
  • 2015 lanserade Barbie sin första videoblogg (vlogg) på YouTube, vilket förde kanalen till flickmärket nummer 1 på YouTube.
  • Det skapas över 18 miljarder minuter av användargenererat Barbieinnehåll varje år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *