Margot Robbie tog världen med storm när hon 2023 klev in i rollen som Barbie i Greta Gerwigs hyllade storfilm. Med en budget på mellan 128 och 145 miljoner dollar och en global intäkt på över 1,4 miljarder dollar blev filmen en av de mest framgångsrika någonsin. Robbie, som både spelade huvudrollen och var en av filmens producenter, gjorde Barbie till mer än en docka – hon blev en symbol för både självinsikt och kulturell förändring.
Margot Robbie var inte förstavalet för rollen som Barbie
Trots att Margot Robbie verkade som det perfekta valet för Barbie var hon inte förstavalet. Ursprungligen ville filmteamet ha Gal Gadot, men på grund av schemakonflikter kunde hon inte ta rollen. Robbie, som vid det laget hade skapat sig en stark karriär med filmer som The Wolf of Wall Street och Suicide Squad, såg dock chansen att förvandla Barbie till något unikt.
Margot Robbies förberedelser för Barbie-rollen
För att göra Barbie rättvisa studerade Margot Robbie noggrant dockans historia och utveckling. Hon ville ge karaktären både oskuldsfullhet och djup, och hennes mål var att göra Barbie relaterbar trots sin perfekta yta. Hennes insats resulterade i en karaktär som både hyllade och ifrågasatte den klassiska dockans roll i populärkulturen.
Margot Robbie och Greta Gerwig skapade en feministisk Barbie
Regissören Greta Gerwig, känd för sina prisbelönta filmer Lady Bird och Little Women, ville skapa en Barbie-film som både var underhållande och tankeväckande. Hon och manusförfattaren Noah Baumbach skapade en berättelse där Barbie inte bara var en modeikon, utan också en karaktär som ställde frågor om könsroller, identitet och skönhetsideal.
Margot Robbie har själv sagt att filmen ”är en explosion av rosa och glädje, men också en film som säger något om vad det innebär att vara kvinna i dagens samhälle”.
Margot Robbie och Ryan Gosling – den perfekta Barbie och Ken
Vid Margot Robbies sida i filmen fanns Ryan Gosling som Ken. Trots att många först ifrågasatte hans rollbesättning blev han snabbt en av filmens största publikfavoriter. Hans tolkning av en identitetssökande och osäker Ken blev både humoristisk och oväntat gripande.
Gosling har berättat att han först var osäker på rollen, men när han såg en bortglömd Ken-docka i sin trädgård insåg han att han var ”född för att spela Ken”. Hans sångnummer ”I’m Just Ken” blev en viral hit och en av filmens mest minnesvärda ögonblick.
Margot Robbie och bristen på rosa färg
Produktionen av Barbie var en av de mest påkostade i Hollywoods historia. Filmteamet använde så mycket rosa färg till scenografin att en av världens största färgleverantörer fick slut på rosa färg.
Skådespelarna har också avslöjat att inspelningen var full av skrattattacker, särskilt när Ryan Gosling improviserade sina repliker. Margot Robbie har beskrivit arbetet med filmen som ”den mest glädjefyllda inspelningen hon någonsin upplevt”.
Margot Robbie och Barbie-marknadsföringen – en av de största kampanjerna någonsin
Warner Bros. satsade stort på marknadsföringen av Barbie. Filmen fick samarbeten med företag som Airbnb, Aldo, Xbox och Crocs, vilket gjorde den till en global rörelse snarare än bara en film.
Den smarta marknadsföringsstrategin där Barbie släpptes samtidigt som Christopher Nolans Oppenheimer gav upphov till fenomenet ”Barbenheimer”, vilket ledde till en oväntad dubbelhype för båda filmerna.
Margot Robbies liv efter Barbie – väntar sitt första barn
Efter Barbie-succén har Margot Robbie fortsatt att vara en av Hollywoods största stjärnor. 2024 rapporterades det att hon väntar sitt första barn med sin make Tom Ackerley, som hon varit tillsammans med sedan 2013 och gift sig med 2016.
Trots att fansen hoppas på en uppföljare har Margot Robbie sagt att hon inte är säker på om en Barbie 2 kommer att bli verklighet. Enligt henne och Greta Gerwig var filmen tänkt som en fristående berättelse, men den enorma framgången kan ändå leda till en fortsättning.